Terres désertes

2012

Installation of seven elements composed of three to five beehive frames of 36x26x3 cm each with embrodery
recording of the artist’s grandfather, beekeeper french.

IMG_7997_2

IMG_7985
Recording(cliquez)

FR
Puisant dans ses souvenirs d’enfance, l’artiste plonge dans le monde de l’apiculture et nous restitue le regard d’un grand-père animé d’une passion pour les abeilles. L’artiste explore la notion d’absence physique. Tout d’abord celle de l’apiculteur, dont il ne reste que la voix cristallisée dans une bande magnétique sonore. Puis celle de l’abeille, dont l’installation ne maintient plus que l’esthétique de son empreinte : le dessin géométrique du nectar de fleur déposé dans les alvéoles de cire de ruche. Les traces de ces mouches à miel rappellent les cartes géographiques du désert ou des images de monstres.

“ Je me suis imaginée que j’étais une fille qui n’avait jamais vu d’abeille: Elle va vers son grand- père et lui demande de raconter l’histoire des abeilles. C’était très important pour moi que les cadre de bois soient les même que ceux que mon grand-père utilisent.”

Ce travail s’inscrit dans un contexte historique et culturel qui fait de l’abeille un thème d’actualité. Les médias portent un discours apocalyptique qui prédit la disparition de l’abeille. Ce travail est une ouverture sensorielle sur la problématique environnementale.

Texte: Claire Vionnet

EN
Dipping in her childhood memories, the artist gives us an image of the beekeeping world. She talks about it trough the eye of her grandfather passionate for his bees. The artist explores the notion of absence. First the absence of the beekeeper: only his voice is left in the sound of the magnetic recording. Then there is the absence of the bee. The installation shows only the aesthetic of the bee’s traces: the geometric drawing of the alveolar. The bee’s traces recall the desert geographic maps or images of monsters.

“I did this work as if I was a young girl who had never seen a bee: She comes to her grandfather to ask him to tell her the story of the bees. It was very important for me that the beehives frames I used in my installation were the same as my grandfather’s frame.”

This work should be placed in a historic and cultural context that have made the bees a topical issue. The media have an apocalyptic tone that predicts the disappearance of the bee. This work is a sensorial opening on the
environmental issues.

Text Claire Vionnet